Przebić oponę zdarzyć może się każdemu kierowcy. Najczęściej dzieje się to w najmniej odpowiednim momencie. Zwykle wystarczy wjechać w jakąś dziurę bądź na jakiś ostry przedmiot pozostawiony na drodze. Tzw. złapanie gumy zwykle jest sytuacją dość problematyczną. Dlatego warto wiedzieć, co w takiej sytuacji zrobić. Rozwiązań jest oczywiście kilka. Po pierwsze, można założyć oponę zapasową. Po drugie, można wezwać pomoc drogową. Jest jednak jeszcze trzecie rozwiązanie. Mowa tu o samodzielnej naprawie przebitej opony. Jak to zrobić?
Środek uszczelniający i mini kompresor
Odpowiadając na pytanie, jak naprawić przepitą oponę, zacząć trzeba od tego, jakie narzędzia i inne akcesoria będą do tego potrzebne. Przede wszystkim wymienić tu trzeba środek uszczelniający oponę oraz mini kompresor, który podłącza się do gniazda zapalniczki. Jak dzięki tym elementom naprawić przebitą oponę? Nie jest to skomplikowane. Mini kompresor wykorzystać należy do naładowania opony do wskazanego w instrukcji ciśnienia. Następny krok to wtłoczenie pianki. Czasem można czynności te wykonać odwrotnie, jednak ten pierwszy wariant wydaje się skuteczniejszy. Pianka, która wtłoczona została do koła, zatyka dziurę w oponie. Metoda ta pozwala na uszczelnienie opony, aby można było na niej przejechać przynajmniej 50 km, czyli np. do najbliższego warsztatu samochodowego bądź innego miejsca docelowego. Trzeba bowiem wiedzieć, że w ten sposób nie da się naprawić opony na stałe. Jednak sposób ten zawsze pomoże wyjść z opresji przynajmniej na jakiś czas.
Wypełniacz w sprayu
Innym sposobem na to, aby poradzić sobie z problemem przebitej opony, jest zastosowanie wypełniacza w sprayu. Sam wypełniacz w sprayu to po prostu puszka wypełniona uszczelniaczem oraz wąż, który jest pociągnięty z tej puszki. Podkreślić jednak trzeba, że metoda ta sprawdza się w przypadku małych dziur. Jak naprawić oponę stosując wypełniacz w sprayu? W pierwszej kolejności wąż wkręcić należy w wentyl, a następnie opróżnić zawartość puszki. Operacja ta powinna napompować koło do odpowiedniego ciśnienia, które pozwoli na przejechanie przynajmniej kilkudziesięciu kilometrów. Oznacza to, że metoda ta, tak jak w przypadku zastosowania środka uszczelniającego i mini kompresora, nie pozwala na naprawę opony na stałe. Konieczna będzie wizyta w zakładzie wulkanizacyjnym.
Kołki do opon
Kolejny sposób na przebitą oponę polega na zastosowaniu specjalnych kołków do opon. Zestaw kołków zbudowany jest z metalowego trzpienia służącego do wprowadzenia kołków w otwór oraz z tzw. talerzyka. Trzpień w kołku służy do stabilizacji uszkodzenia i jego szczelnego wypełnienia. Zastosowanie kołków do opon to bardzo skuteczna metoda. Uszczelniają one bowiem także kanał uszkodzenia. W ten sposób opasanie wewnątrz opony chronione jest dodatkowo przed korozją. Dodatkowo kołki zapobiegają dalszemu rozprzestrzenianiu się uszkodzenia. Jak zastosować kołki do opon? Na początku oczyścić należy wnętrze opony i oszorstkować na tyle dużą powierzchnię, aby pasowała do talerzyka. Następny krok to posmarowanie płynem do wulkanizacji miejsca naprawy. Teraz odczekać należy, aby miejsce to wyschnie. Teraz wprowadzić można warstwę kleju w celu ułatwienia przeciągnięcia korpusu kołka do opony przez otwór. Aby przeciągnąć kołek przez otwór, należy chwycić kombinerkami za jego gumową końcówkę i ciągnąć do momentu połączenia łatki kołka z wewnętrzną częścią opony.
Jak zatem widać, naprawa przebitej opony jest możliwa i można to zrobić nawet na kilka sposobów. Pierwsze dwa sposoby pozwalają na naprawę opony na pewien czas. Trzeci sposób pozwala na jej naprawdę na nieco dłużej. To, który sposób wybrać zależy zawsze od indywidualnej sytuacji. Oczywiście najlepiej jest po prostu wymienić oponę na nową. To jednak czasem nie jest możliwe. Wówczas skorzystać można z jednej z powyższych metod. Najważniejsze jest, aby móc przynajmniej dojechać do warsztatu wulkanizacyjnego bądź innego wybranego przez siebie miejsca. Na szczęście omówione metody na to pozwalają.